Pages

Sunday, October 3, 2010

Jom Belajar Bahasa Mandarin. Semudah ABC!

Halo! MySpace First sekali, saya nak mintak maaf dulu kalau tak dapat menjadi guru bahasa yang tidak bertauliah. Al-maklumlah saya belajar sekolah cina sampai darjah 2 je pun. Tak khatam sampai habis. Hehe :) Apapun, ada la dua tiga helai perkataan yang boleh saya kongsi kat anda semua para pembaca dan bloggers!! Manalah tau, tiba-tiba ada pulak foreigners dari Taiwan ke nak tumpang tanya.. Tak la ternganga sangat kan? Tiba-tiba, terus dapat couple dengan mamat mata sepet ala-ala jay chau.. Auww! Ok erine, sila kawal perasaan anda. Baiklah murid-murid (ececeh) hari ni kita akan belajar very..very..very simple word dulu iaitu pengenalan diri. Sila lihat dibawah ye.

MySpace
 

Topik 1 : Common Sentences / Phrases

1. Selamat Pagi : Zao Shang Hao

2. Apa Khabar : Ni hau ma?

3. Thank You : Xie Xie

4 : U're welcome : Bu Ke Qi

5. Sorry : Dui Bu Qi

6. Goodbye : Zai Jian

7. Okay : Hau De

8. Bill Please : Mai Dan

9. Saya dah makan : Wo chi Bao Le

10. Welcome : Huan Ying

Ok, hari ini saya bagi 10 perkataan dulu ye. Ingat tau, dalam bahasa mandarin ada sebutan dia. Kalau main sebut jadi lain maksud. contohnya. Wo ai ni : Saya cinta kamu. Wo hen ai : Saya sangat pendek. haha. Don't play play. Oklah, MySpace zai jian! 



5 comments:

Zulfahmi Abidin said...

sifu...........wah.pas nie kite bbual gune bahasa huayu la ea.yeah..

@rtzam said...

Wahh..sangat berguna..Terima Kasih Cikgu..hehehehe
_____________________________________
Recent Post:Free Badge Tak Nak Merokok

erieqa erine said...

Mei wen zhi. :) haha.

shima said...

xie xie erieqa!:)

erieqa erine said...

Bu Ke Qi, Shima.. :)